Minggu, 14 Maret 2010

Poligami Bukan Satu Masalah


Sumber : Kiriman Cili via milis Ikhwanul Muslimun
Poligami bukan satu masalah tetapi ia adalah perjalanan hidup manusia yang hidup baik lelaki maupun wanita didalam menuju kesurga Allah. Setakat ini saya belum jumpa sesiapa yang mampu menerangkan asas poligami sebenar maupun mufti negara. Rata2 samaada lelaki atau wanita memandang poligami sebagai perbuatan keji dan hina.
Berpoligami adalah hak kaum lelaki yang Allah kurniakan pada kaum lelaki dan Rasullullah telah mengamalkan dengan 9 isteri. Namun begitu hak berpoligami telah dirampas dari kaum lelaki dengan ujudnya undang-undang yang tujuannya adalah untuk melindungi kaum wanita. Apabila hak poligami dicabul maka penyakit lain telah timbul iaitu kawin lari diselatan thailand. Inilah akibatnya bila buat undang2 ikut hawa nafsu.
Ramai kaum lelaki dipaksa menjadi dayus kerana apabila nak kawin terpaksa minta tandatangan isteri. Belum ada ayat al quran atau hadis menyuruh minta izin bila lelaki nak kawin lebih dari satu. Dari mana hukum ini dirujuk? Akibat nya ramai lelaki berzina akibat dari undang2 yang mengikut hukum akal. Dengan ini ujudlah teori kaum wanita telah dianiaya kaum lelaki kerana tak dapat nafkah zahir dan batin.
Satu perkara yang kaum wanita tidak sedar poligami menjadi masalah kepada mereka adalah kerana kaum wanita sendiri :-
1. Mayoritas kaum wanita membenci poligami ( sikap ini bertentangan dengan sunnah rasul)
2. Apakah berlaku bila lelaki kawin lebih dari satu :- isteri tua benci atau hasut suami cerai isteri muda dan jangan beri nafkah lahir dan batin atau sebaliknya hal serupa dilakukan oleh isteri muda.
3. Ada kaum wanita sanggup bagi suami makan benda kotor untuk tundukkan suami
4. Kaum lelaki digoda oleh wanita dengan gaya pakaian menjolok mata membuatkan lelaki ingin kawin lain.
5. Wanita dirumah pakai pakaian selekeh tetapi bila keluar rumah pakai pakaian cantik2
6. Kaum suka memakai pakaian yang mengghairahkan semasa pergi kerja atau keluar rumah untuk menarik perhatian kaum lelaki.
7. Kaum wanita kurang pengetahuan agama maka mudahlah ia ditipu syaitan.
Siapakah disebalik masalah ini berlaku? Yahudi dan nasorolah yang punya angkara kerana mereka telah mencampuri sistem keluarga islam.
Umat islam digalakkan memakai kondom untuk menjarakkan kelahiran. Kaum wanita dilarang bersalin ramai anak dan susu tin di war2kan secara besar-besaran. Kaum wanita digalakkan memakai kosmtik tidak halal. Mendedahkan aurat walaupun memakai tudung.
Oleh itu cerdik pandai ugama patut mendidik kaum wanita supaya menjadi wanita solehah seperti Siti Khodijah dan Fatimah az zahra.
Dalam masa yang sama kaum lelaki juga wajib dididik memahami apa itu poligami.
Kembali lah wahai kamu kaum lelaki dan wanita kepada al quraan dan sunnah nabi supaya tiada penganiayaan berlaku sama ada kaum lelaki atau wanita.
Bangkitlah kamu wahai ahli agama betulkan masyarakat jangan asyik ambil gaji tapi kerja kurang. Fahami alquran dan nasihat umat manusia

Tidak ada komentar:

Posting Komentar